
Sınavlara yönelik stres ve sınav kaygısı öğrenciler için önemli bir durumdur. Bireyin bu sürece yüklediği anlam kaygı için önemli bir faktördür. Sınav sürecinde kaygının hiç olmamasını bekleyemeyiz, terapide de amaç bu kaygıyı tamamen yok etmek değildir.
Bireye bu kaygıyla baş etme becerisi kazandırmak amaçlanır. Hafif düzeyde kaygının işlevsel bir yanı vardır.
Daha planlı olmak, hedefler doğrultusunda çalışmaya yönlendirmek, süreci disiplinli hale getirmek bu işlevsel özellikler arasında yer alır. Yüksek düzeyde kaygı ise performansı olumsuz yönde etkilemektedir.
Sınav Kaygısının Nedenleri
- Kişinin kendisine yönelik olumsuz değerlendirmeleri
- Başarısız ve yetersiz olduğuna dair işlevsel olmayan inançlar
- Aile ve çevreden gelen beklentiler ve baskılı yaklaşım
- Mükemmeliyetçi yaklaşım
- Verimsiz çalışma düzeni
Sınav Kaygısı Belirtileri
- Gerginlik ve öfke hali
- Uykuya dalmakta güçlük
- Yeme düzeninde bozulma
- Çarpıntı ve terleme
- İsteksizlik
- Motivasyon eksikliği
- Odaklanmakta güçlük